im. Żołnierzy II batalionu 18 pułku piechoty

Eko-zadania na Dzień Ziemi

UDOSTĘPNIJ
/
1.78K

Tegoroczny #DzieńZiemi postanowiliśmy uczcić wyjątkowo!

Przygotowaliśmy specjalne Eko-zadania dla zuchów, harcerzy i wędrowników!

A dla tych co jeszcze nie wiedzą wyjaśniamy, że znany jako Światowy lub Międzynarodowy #DzieńZiemi jest corocznie obchodzony 22 kwietnia i uważany jest za największe ekologiczne święto świata. Tego dnia rozpoczyna się wiele akcji, których celem jest promowanie postaw proekologicznych w społeczeństwach. Ich organizatorzy edukują i uświadamiają, jak wrażliwy na nasze działania jest ekosystem planety.
W tym roku #DzieńZiemi obchodzony jest pod hasłem “Działania na rzecz ochrony klimatu”.

Pamiętając, że „Harcerz miłuje przyrodę i stara się ją poznać!”, zacznijmy zmiany już dzisiaj, małymi krokami‼️ Bo nawet drobne aktywności mają moc – działając lokalnie, zyskujemy globalnie.

Sprawdźmy, co możemy zrobić dla naszej planety?

segregujmy śmieci
– kupujmy lokalnie
– dbajmy o otoczenie i przyrodę wokół siebie
oszczędzajmy energię
oszczędzajmy wodę, redukując jej zużycie
– pielęgnujmy rośliny, które oczyszczają powietrze i dają pożytek zapylaczom
dokonujmy świadomych, zaplanowanych zakupów

 

 

 

 

 


Zuchy i harcerze Nieprzetartego Szlaku

Dla zuchów i harcerzy Nieprzetartego Szlaku z okazji Dnia Ziemi przygotowaliśmy następujące Eko-zadania:

Jakie proste, codzienne czynności mogą być podziękowaniem dla Matki Ziemi za bycie naszą planetą?  Propozycje Eko-zadań, które możesz zrealizować nie wychodząc z domu znajdziesz na grafice!

Przygotuj plakat „Mój Eko-dom”, na którym zaprezentujesz, jakie rozwiązania stosujesz w swoim najbliższym środowisku. Efekty swojej pracy możecie dodawać w komentarzu pod postem na Facebooku z hasztagami #DzieńZiemi z #hufiecSochaczew lub wysłac mailem na adres hufca: sochaczew@zhp.pl Na wykonanie zadania jest czas do końca kwietnia!

 

 

 

 


Harcerze i harcerze starsi

Tegoroczny Dzień Ziemi przebiega w cieniu koronawirusa i pożaru Biebrzańskiego Parku Narodowego. Skala pożaru to także pokłosie rekordowej suszy. Dlatego tym bardziej ważne jest, aby przypominać o szczególnej sytuacji klimatycznej naszego kraju. Polska jest niestety jedną z ofiar globalnych zmian klimatycznych. Susza w połączeniu z ludzką bezmyślnością daje owoc w postaci pożarów.

Dlatego dzisiaj szczególne przesłanie do harcerzy. Jest teraz sporo czasu, by zastanowić się, jak na co dzień możemy dbać o klimat i ochronę środowiska. Bo przecież „Harcerz miłuje przyrodę i stara się ją poznać!”. Jako harcerze jesteśmy bardzo silnie związani z przyrodą, a lasy to nasz drugi dom. Jesteśmy wręcz zobowiązani do tego, żeby pamiętać, że drzewa to nasze wspólne dobro i trzeba o nie dbać.

Dla Harcerzy mamy takie Eko-Zadanie: 🌏💚

Eko-zadania dla harcerzy:

– Posadź drzewko lub roślinkę 🌱🌳 Jeśli mieszkasz w domu z ogródkiem posadź drzewko, zrób zdjęcie oraz podpisz jak się nazywa. Jeśli natomiast mieszkasz w bloku posiej nasionka w doniczce, zrób zdjęcie i podpisz co to będzie. Do tego zadania zaangażujcie pozostałych domowników. Sadzonki i nasionka roślin można kupić w każdym markecie. Wystarczy poprosić rodziców. Możesz też wyhodować roślinę z pestki lub założyć hodowlę z warzyw – szczypior z posadzonej cebuli lub natkę z pietruszki. Wówczas nie musisz kupować żadnych nasion, a na efekty poczekasz zaledwie kilka dni.

– Rozwiąż  Quiz z okazji Dnia Ziemi (czas wykonania – 23.04 do 23.00)

– Rozwiąż łamigłówki i krzyżówki

 

WAŻNE! Pamiętajcie, że możecie też zdobywać sprawności przyrodnicze.

Podstawowy zestaw sprawności dla miłośnika przyrody. Trzy poziomy pozwalają lepiej poznać otaczający nas świat natury.

PRZYRODNICZKA / PRZYRODNIK *

  1. Rozpoznała / rozpoznał po sylwetkach i liściach dziesięciu drzew: dąb, brzoza, klon, leszczyna, wierzba, topola, lipa, sosna, świerk, jodła, modrzew. Stworzy bazę cech charakterystycznych danych drzew oraz rozwiązała quiz:

https://wordwall.net/pl/resource/1196430/polski/gatunki-drzew . Swój wynik przesłała/przesłał opiekunowi

  1. Zna pięć gatunków roślin i zwierząt chronionych występujących w Polsce. Przedstawiła/przedstawił je krótko w formie filmu.
  2. Stworzyła/Stworzył pięć zasad zachowania się w lesie i udostępniła/udostępnił je innym członkom w drużynie.
  3. Samodzielnie zasadziła/zasadził drzewko/roślinę w pobliżu swojego domu, na działce lub w doniczce.

PRZYJACIEL PRZYRODY **

  1. Zaznaczyła/zaznaczył na mapie Polski parki narodowe. oraz znajdujące się w okolicy Wyjaśniła /wyjaśnił cele, dla których je utworzono w formie krótkiego filmu.
  2. Stworzyła/stworzył listę wszystkich rezerwatów przyrody, parków krajobrazowych, parków narodowych oraz wybranych pomników przyrody. Zna zasady regulaminu obowiązujących w takich miejscach. Przedstawiła/przedstawił je w formie krótkiego filmu.
  3. Wprowadziła/wprowadził w domu rodzinnym jedną zasadę ekologiczną. Napisała/napisał krótką informację o niej.
  4. W swoim domu oszczędza wodę i energię elektryczną, dba o wykorzystanie surowców wtórnych. Napisała/napisał krótką informacje o wprowadzonych działaniach lub zaprezentuje patent na ponowne wykorzystanie surowca wtórnego.

ZNAWCA PRZYRODY ***

  1. Skompletowała / skompletował biblioteczkę (książki, artykuły, foldery, adresy stron internetowych) o tematyce ekologicznej. Udostępni spis swojej drużynie.
  2. Poznała / poznał zasady ekologicznego obozowania. Spisała/spisał je by móc je potem wykorzystać jako regulamin obozowy.
  3. Zapoznała / zapoznał się z celami i działaniami kilku wybranych organizacji ekologicznych. Przedstawiła/przedstawił je krótko w formie filmu.
  4. Zapoznała/ zapoznał się z kilkoma akcjami organizacji ekologicznych na rzecz ratowania lub ochrony środowiska naturalnego.  Przedstawiła/przedstawił je krótko na filmu.
  5. Przygotowała / przygotował konspekt zbiórki na temat znaczenia przyrody dla zdrowia człowieka oraz potrzeby jej ochrony przed zagrożeniami cywilizacyjnymi.

EKOLOG (mistrzowska)

Przedstawi wszystkie punkty w formie prezentacji multimedialnej:

  • systematyka roślin i zwierząt
  • rośliny i zwierzęta chronione w Polsce.
  • przedstawienie bogactwa polskich lasów oraz znaczenie lasów dla przyszłości człowieka na Ziemi.
  • występujące w polskich lasach zagrożenia dotyczące drzew, ptaków i zwierząt.
  • zasady ekologicznego obozowania.

Dodatkowo wykorzystał w ciekawy sposób surowce wtórne i zaprezentowała je w formie zdjęć.

Emblematy sprawności:

Tym razem coś na rozruszanie szarych komórek!

 


Wędrownicy

Eko-zadania dla Wędrowników.

Podczas pandemii mówi się często o dużej produkcji śmieci oraz o wyrzucaniu zużytych maseczek i rękawiczek w nieodpowiednich miejscach. Jednakże są plusy światowej kwarantanny, mniejsza aktywność człowieka doprowadziła do polepszenia się kondycji przyrody. Spędzając czas w domu możemy jeszcze bardziej wpłynąć na środowisko, pamiętajmy „Harcerz miłuje przyrodę i stara się ją poznać!”. Dlatego zmieńmy postawę i wykorzystajmy swoje harcerskie umiejętności w domu, aby móc wrócić do pełni życia i dbać o nasze miejsce „harcowania”!

Proponujemy Wam realizację Znaku Służby Przyrodzie w domach.

Oto kilka propozycji zadań dla Wędrowników (+16 lat) do realizacji w zastępach:

  1. Przez tydzień wypróbujemy stylu życia w ruchu „less waste” (z ang. „mniej odpadów”). Ten ruch opiera się na generowaniu jak najmniejszej liczby śmieci, by nie zanieczyszczać środowisko.

Jak wykonać to zadanie?:

  • Przez tydzień staraj się produkować jak najmniej śmieci. Jeżeli chodzisz do sklepu, postaraj się kupić takie produkty by nie były zapakowane w plastik lub w niebiodegradowalne opakowania. Spróbuj zabierać ze sobą słoiki, reklamówki, torby ekologiczne by móc pakować twoje zakupy. Pamiętajcie, że tutaj nie chodzi o zerową produkcję odpadków, a o mniejszą!
  • Jeżeli jednak zakupy robią wasi rodzice, zróbcie mały eksperyment. Naszykuj pusty koszt na śmieci. Za każdym razem gdy wyprodukujesz jakiś odpadek np. w formie papierka po cukierku, lodzie, opakowaniu po chlebie, który zjadłeś itp. wrzuć go do „twojego kosza”. Po tygodniu przelicz ile śmieci udało ci się zebrać w opakowaniach/kilogramach. A teraz spróbuj przeliczyć twoją roczną produkcję śmieci, a na końcu roczną produkcję śmieci na całym świecie. Wynikami podziel się ze swoim zastępem. Zapiszcie je;
  • Pamiętajcie o segregacji śmieci. Ważne jest by trafiały do odpowiednich pojemników, by mogły być ponownie wykorzystane. Stwórzcie broszurę, którą udostępnicie dla swojej drużyny w której opisana będzie segregacja śmieci w waszych gminach;
  • Przejrzyj swoją szafę. Zobacz w których ubraniach nie chodzisz. Przyjęta jest zasada, że jeżeli nie założyłeś ich przez ostatni rok (pomijamy ubrania na specjalną okazję) to ich już na pewno nie założysz! Pamiętaj aby ich nie wyrzucać tylko przekazać dalej, aby inni mieli z nich użytek. Poszukajcie osób, które potrzebują tych ubrań. Możecie zrobić zdjęcia z przekazania;
  • Wykorzystaj ponownie przedmioty, które do tej pory używałeś tylko raz. Poszukaj alternatywnych form wykorzystania ich. Inspiracji poszukaj w Internecie. Podzielcie się pomysłami w swoim zastępie. Stwórzcie bank pomysłów, który udostępnicie w drużynie;
  • Wypróbujcie przez jeden dzień dietę wegetariańską. Poszukajcie ciekawych przepisów oraz alternatyw dla osób, które nie jedzą mięsa a muszą uzupełnić dzienną porcję białka. Zamiast dnia próby możecie stworzyć przykładowe pełnowartościowe menu dla takiej osoby;
  • Spróbujcie zaplanować działania na obozie harcerskim, które miałyby poprawić kondycję środowiska (np. co komenda obozu mogłaby wprowadzić lub co harcerze dodatkowo mogliby zrobić);

2. Dodatkowo możecie przeprowadzić mini kurs online z przyrodoznawstwa. Opowiedzcie wszystkim harcerzom z drużyny o zagrożonych gatunkach w Polsce i na świecie. Możecie wybrać te najciekawsze. Możecie też opowiedzieć o gatunkach zwierząt, które już wyginęły przez działalność człowieka. Przeanalizujcie statystyki wymieralności gatunków zwierzęcych na świecie.

 

Wyniki quizów!

Zwycięzcom serdecznie gratulujemy, a uczestnikom quizów dziękujmy za aktywny udział!